Sistemul de climatizare al mașinii

La M-Car Service îți oferim servicii de revizie climă auto și încărcare cu freon

În momentul actual majoritatea mașinilor au în dotare acest sistem, dar ce anume este acest sistem de control al climatizării?  Ei bine, este o formă avansată de aer condiționat, care permite un control mai mare al temperaturii din interiorul mașinii în orice condiții meteorologice.

Aerul condiționat în sine a devenit o dotare standard pe aproape fiecare mașină nouă care se vinde astăzi.  Dar cu cât plătești mai mult pentru o mașină, cu atât este mai probabil să ai un sistem de aer condiționat care îți permite să adaptezi temperatura din mașină la nevoile tale.  Controlul climei exact asta face, deoarece îți permite să controlezi temperatura din interiorul mașinii, indiferent de condițiile din exterior.

Aerul condiționat a apărut pentru prima dată în anii 1930 în Statele Unite ale Americii pe masini construite de Packard, deși unitatea folosită a fost montată după ce mașina a fost construită, așa că a ocupat spațiu suplimentar în cabină, a avut conducte improvizate care nu ofereau deplină siguranță și instalarea lui a fost costisitoare. Mai mult succes a avut aerul condiționat Airtemp Chrysler, care a apărut în anii 1950, în timp ce firma americană Nash a introdus propriul sistem mai fiabil în același deceniu.

Aerul condiționat a fost o dotare apreciată la mașinile din SUA, dar a durat puțin mai mult pentru a câștiga teren în Europa.  Cu toate acestea, după ce l-au preluat, producătorii europeni de automobile l-au dezvoltat, astfel încât șoferii să aibă mai mult control asupra temperaturii cabinei decât oricând.

Acesta este sistemul de climatizare și funcționează în mod similar cu un termostat de casă, deoarece setezi o temperatură, iar sistemele de încălzire, ventilație și aerul condiționat ale mașinii funcționează împreună pentru a menține această temperatură cât mai constantă. De-a lungul timpului tehnologia a evoluat, astfel că au apărut aparate de climatizare tot mai sofisticate. Hai să vedem împreună cum au evoluat în timp aceste dispozitive.

Încălzirea

Aceasta este cea mai rudimentară formă de climatizare oferită într-o mașină, care de obicei se găsește în mașinile mai vechi de 20 de ani. Acest sistem folosește un comutator de control pe tabloul de bord, pentru a încălzi aerul care vine în mașină. Acesta este încălzit cu ajutorului agentului de răcire (antigel) care circulă prin motor, care prin niște conducte ajunge într-un radiator aflat în bordul mașinii. Comutatorul din bord acționează un robinet care permite trecerea agentului de răcire din compartimentul motor în radiatorul aflat în interiorul mașinii. Aeroterma suflă aerul preluat de afară, îl trece prin radiatorul din bord, care îl încălzește și prin gurile de ventilație ajunge în interiorul mașinii.

Acest sistem de bază este bun la încălzirea interiorului mașinii atunci când este rece în exterior, dar nu ajută foarte mult atunci când afară este cald, deoarece nu răcește aerul care intră în mașină. Aerul pătrunde în interior la temperatura ambientală din exterior. Temperatura oarecum mai scăzută decât cea de afară este resimțită datorită curentului mai puternic de aer cu care este suflat în interior.

Aerul condiționat manual

Acest sistem de climatizare a devenit o opțiune standard pe fiecare mașină nouă vândută în Europa. Acționat de un buton cu inscripția AC de pe planșa de bord, sistemul de aer condiționat este capabil să încălzească sau să răcească aerul care intră în mașină. Căldura este controlată de sistemul standard de încălzire a mașinii, iar pentru a răci aerul, mașina este echipată cu un compresor suplimentar sub capotă care direcționează agentul de răcire (freon) către un radiator de răcire. Agentul de răcire se schimbă din stare gazoasă în stare lichidă și ajunge într-un alt radiator ascuns în bordul mașinii, unde printr-un vaporizator similar cu cel de la tuburile de spray, își schimbă starea din nou, dintr-una linchidă în una gazoasă foarte rece. Aeroterma suflă aerul preluat din exterior prin acest radiator prin care circulă freonul răcit și prin gurile de ventilație, astfel aerul răcit ajunge în interiorul mașinii. Ca și la sistemul de încălzire, există un panou de control pentru a seta cât de cald sau rece să intre aerul în interior, în timp ce un buton A.C. activează sau dezactivează funcționarea compresorului de aer condiționat. Un indiciu evident că butonul AC a fost apăsat va fi o schimbare în turația motorului de la masina atunci când este la ralanti.  Va exista o ușoară scădere a turației (în special la mașinile cu motoare mici), deoarece sistemul preia puterea de la motor, de obicei în jur de 4 cai putere, pentru a funcționa.  Computerul de bord al mașinii poate raporta și un consum mai crescut de carburant deși testele au arătat că această creștere nu este una semnificativă. Dacă este cald afară este de preferat să folosești Aerul Condiționat pentru a menține în interiorul mașinii o temperatură mai scăzută, astfel încât să te poți concentra în continuare pe condus.

Pe lângă răcirea aerului din interiorul mașinii, un alt avantaj al unui sistem de aer condiționat este acela că poate elimina condensul din aerul care intră în mașină atunci când plouă sau când este rece afară, reducând astfel riscul ca parbrizul sau geamurile laterale să se aburească.

Aerul condiționat automat (climatronic)

Diferența majoră dintre aerul condiționat manual și aerul condiționat automat este că acesta din urmă permite ocupanților să seteze o temperatură dorită, iar sistemul menține automat această temperatură pe măsură ce condițiile din afara mașinii se schimbă. În locul unui comutator care stabilește o setare vagă de temperatură, un sistem de climatizare automat va permite setarea unei temperaturi specifice. Aceasta poate fi uneori în trepte de jumătate de grad, variind de la aproximativ 16 grade la 30 grade Celsius.  Cele mai multe masini au o setare Max care va pune automat sistemul pe funcționare la putere maximă, astfel încât parbrizul și geamurile laterale să fie dezaburite cât mai repede posibil.

O altă diferență importantă între aerul condiționat manual și aerul condiționat automat este aceea că acesta din urmă va avea probabil o setare automată.  În timp ce comenzile obișnuite care îți permit să ghidezi aerul către picioare, către corp sau către parbriz, precum și un buton care îți permite să alegi între aer proaspăt de afară sau aer recirculat din interior – butonul AUTO face ca sistemul să gestioneze singur direcționarea aerului și treptele de putere ale ventilatorului pentru a menține temperatura dorită.

Există mai multe tipuri diferite climatizare automată, care oferă opțiuni suplimentare de confort, ce depășesc sistemul standard de climatizare.

Climatizare bizonală

Acest sistem dispune de două comenzi de temperatură, astfel încât partea stângă și partea dreaptă a mașinii să poată avea setări de temperatură diferite.  Vor exista două controlere pe fiecare parte a panoului de comandă care permit setarea unor temperaturi diferite, deși unele sisteme vor limita diferența de temperatură între cele două zone, astfel încât sistemul de climatizare să nu fie supus unor solicitări prea mari.

Climatizarea automată cu trei sau patru zone

Așa cum vă așteptați, aceasta adaugă o a treia sau chiar a patra zonă care are propriul control al temperaturii.  În acest caz, există încă două zone în fața mașinii care sunt împărțite la stânga și la dreapta, dar și o a treia sau a patra zonă pentru ocupanții din spate. Aceștia vor avea propriile guri de ventilație și un panou de comandă pentru setarea temperaturii. Acest tip de climatizare poate fi găsit pe mașini de lux, în principal limuzine, dar și pe mașinile de generație foarte nouă sau mai scumpe. Cu toate acestea, sistemul de climatizare cu trei sau patru zone va oferi șoferului posibilitatea de a controla temperaturile din spate, dar și cu un buton „Sync” care va seta aceeași temperatură pentru toate zonele.

Preîncălzirea

Dacă conduci o mașină hibridă sau electrică, atunci este foarte probabil să ai și opțiunea de pre-încălzire. Acest lucru este de asemenea disponibil ca o opțiune suplimentară pe unele modele cu motoare pe benzină sau diesel, și permite proprietarilor să încălzească sau să se răcească interiorul mașinii înainte de a urca la bord.

Pe lângă setarea unei temperaturi pentru cabina mașinii, pre-încălzirea permite unui proprietar să stabilească  și momentul în care cabina trebuie încălzită. Este un lux suplimentar pe mașinile convenționale, dar pe mașinile electrice sau hibride, este un mod esențial de a economisi bateria pentru conducere.  Aceasta înseamnă că interiorul mașinii este încălzit sau răcit și gata de plecare atunci când se utilizează energie electrică de la rețea, maximizând astfel numărul de kilometri pe care vehiculul îi poate parcurge cu o încărcare completă a bateriei.

O problemă foarte frecventă legată de aerul condiționat este că agentul frigorific care răcește aerul își poate pierde eficiența în timp.  Din cauza nefolosirii timp mai îndelungat a sistemului de aer condiționat, garniturile se pot degrada și freonul din instalație se pierde. Acest lucru poate cauza ca sistemul să pompeze condens în mașină și să facă geamurile să se aburească. Dacă se întâmplă acest lucru, atunci trebuie făcută o revizie a instalației de climatizare, prin care se verifică etanșeitatea întregului sistem și se umple instalația cu cantitatea de freon și de ulei necesară pentru buna funcționare a acestuia.

Dacă ai nevoie de o revizie a instalației de climatizare, fă-ți o programare la noi în service și vei beneficia de serviciile unei echipe de profesioniști.

Dacă ai de împărtășit întâmplări legate de acest subiect, ne poți lăsa un comentariu mai jos.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *