Anvelopele sunt o parte importantă a mașinii tale, dar importanța lor poate fi adesea trecută cu vederea. Dacă te gândești puțin, anvelopele auto îndeplinesc mai multe roluri. Ele susțin greutatea vehiculului, asigură aderență într-o multitudine de suprafețe de rulare și condiții meteorologice, sunt supuse unor forțe extreme în caz de urgență și trebuie să reziste o perioadă rezonabilă de timp ca să ofere valoare banilor investiți în ele.
De exemplu, o mașină medie exercită în jur de 550 kg forță dacă aceasta frânează de la 50 km/h până la oprire în cinci secunde – și toată acea energie este canalizată prin anvelopele mașinii. Dacă crești viteza, reduci distanța de frânare și iei în considerare greutatea suplimentară a mașinii, aceste solicitări și tensiuni sunt amplificate și mai mult. Prin urmare, anvelopele sunt una dintre cele mai importante achiziții pe care un șofer le face pentru mașina lui. Cumpărarea unui set potrivit de anvelope poate îmbunătăți drastic performanța unei mașini. Dar la fel de importantă este și îngrijirea anvelopelor – deși mulți șoferi pur și simplu vor monta pe mașină noile cauciucuri și vor uita de ele până când vor face prima pană sau până când acestea vor fi extrem de uzate și vor necesita înlocuirea.
Dacă îți îngrijești și îți întreții anvelopele în mod corespunzător, atunci acestea vor oferi performanța pentru care au fost proiectate pe toată durata lor de viață.
Pentru a te ajuta să obții maximul de performanțe de la anvelopele tale, M-Car Service a pregătit o listă de sfaturi pentru îngrijirea acestora.
Presiunea anvelopelor
Presiunea aerului din anvelope are o tendință naturală de a scădea – acest lucru se datorează modificărilor temperaturilor ambiante și construcției anvelopei în sine. Anvelopele umflate incorect pot provoca uzura prematură, ceea ce va afecta economia de combustibil și va modifica manevrabilitatea mașinii.
Menținerea anvelopelor corect umflate este unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poți face pentru a le prelungi durata de viață și pentru a economisi combustibil. Este recomandat să verifici presiunea anvelopelor în fiecare lună și să le umfli conform recomandărilor producătorilor – acest lucru poate fi găsit de obicei în manualul mașinii sau pe o etichetă situată fie în capacul pentru alimentarea cu combustibil, fie pe cadrul ușii.
Cel mai bun moment pentru a umfla anvelopele este chiar înainte de a pleca cu mașina, acesta este momentul în care sunt cele mai reci și presiunea internă este cea mai mică. Umflarea acestora după o deplasare mai lungă nu este o idee atât de bună, deoarece conducerea generează căldură pe suprafața anvelopei, ceea ce crește presiunea internă. Pentru a compensa presiunea indusă de căldură, ar trebui să adaugi încă 0,2-0,3 atmosfere față de cea recomandată de producător.
Anvelopele din față și din spate vin uneori cu recomandări de presiune diferite, așa că verifică de două ori presiunile necesare – vor exista cifre recomandate pentru ambele axe, iar încărcarea suplimentară a mașinii cu pasageri sau bagaje va necesita deseori presiuni mai mari pentru a menține performanța anvelopei.
Citirea parametrilor anvelopelor
Toate anvelopele sunt dotate cu niște parametri imprimați pe peretele lateral. Evaluarea este dată de un set de numere care indică lățimea benzii de rulare, înălțimea peretelui anvelopei, dimensiunea jantei, indicele de încărcare (sarcina maximă pe care o poate transporta o anvelopă) și apoi o literă care indică viteza nominală a fiecărei anvelope. Există tabele cu viteza și indicele de încărcare. Ca regulă generală, o anvelopă trebuie să aibă un indice de încărcare de cel puțin jumătate din greutatea suportată de osia față/spate, iar indicele de viteză trebuie să fie cel puțin egal sau mai mare decât indicele din pneul de origine al mașinii. Aceste date le găsești în cartea de identitate a mașinii.
De exemplu, o anvelopă 165/65 R14 79T are o lățime a benzii de rulare de 165 milimetri, cu înălțimea peretelui lateral al anvelopei egal cu 65% din lățimea anvelopei (cu cât numărul este mai mic, cu atât este mai puțin cauciuc între janta roții și suprafața drumului). „R” înseamnă radial, care este tipul de construcție a anvelopelor, unde centurile de oțel și kevlar sunt lipite în interiorul anvelopei, astfel încât anvelopa să-și mențină forma și să nu „baloneze” sub forța rotirii roții. Acest exemplu de anvelopă are un diametru de 14 inch, deci este destinat să se potrivească roților de această dimensiune. În cele din urmă, sarcina și viteza nominală (79T) înseamnă că greutatea maximă pe care o poate transporta anvelopa este de 437 kg, iar viteza maximă este de 190 km/h.
O evaluare de 97V, de exemplu, înseamnă o capacitate maximă de încărcare de 730 kg pe fiecare anvelopă la o viteză maximă de 240 km/h. Viteza maximă este viteza la care anvelopa poate să ruleze în condiții de siguranță.
Dacă nu știi ce anvelope să alegi pentru mașina ta, contactează-ne și te vom ajuta cu cea mai mare plăcere să te decizi.
Adâncimea și uzura benzii de rulare a anvelopelor
Anvelopele noi au o adâncime a benzii de rulare cuprinsă între 7 mm și 9,5 mm. Adâncimea minimă legală a benzii de rulare în Europa este de 1,6 mm. Este recomandat ca la o adâncime mai mică de 2 mm, anvelopele să fie schimbate. Pentru anvelopele de iarnă adâncimea minimă recomandată este de cel puțin 4 mm. Sub această adâncime nu mai sunt considerate cauciucuri de iarnă.
Anvelopele uzate reprezintă o amenințare la adresa siguranței circulației și pot atrage răspunderea contravențională precum și reținerea certificatului de înmatriculare. Anvelopele cu adâncime mai mică a benzii de rulare nu dispersează apa la fel de eficient ca o anvelopă cu banda de rulare mai adâncă și pot mări distanța de frânare a mașinii în condiții de carosabil umed. Suprafeţele de drum umede cresc riscul de derapaj. Riscul de acvaplanare creşte pe măsură ce se atinge adâncimea minimă a benzii de rulare. În general, cu cât anvelopa este mai lată, cu atât creşte riscul de acvaplanare dacă anvelopa este uzată. Pentru a te asigura că anvelopele tale sunt în stare bună, ar trebui să le verifici lunar să nu prezinte urme de fisuri, uzură prematură și resturi pe suprafața de rulare, precum și umflături pe pereți laterali (care pot însemna o eventuală defecțiune a anvelopei)
Echilibrarea anvelopelor
Pentru alinierea roților și echilibrarea anvelopelor este cel mai bine să apelezi la un service auto, pentru că acolo au instrumentele și experiența necesară pentru aceste operații. Când înlocuiești anvelopele, este întotdeauna recomandat să le echilibrezi pentru a preveni uzura prematură și rapidă, precum și pentru îmbunătățirea manevrabilității mașinii. Echilibrarea sau alinierea necorespunzătoare a anvelopelor poate face ca mașina să tremure la viteze mari (acest lucru se simte în volan, care vibrează) și să facă zgomot în viraje. Dacă mașina ta prezintă simptomele de mai sus, fă-ți o programare la M-Car Service pentru a face o verificare a anvelopelor.
Depozitarea anvelopelor
Dacă decizi să schimbi anvelopele de iarnă cu cele de vară sau invers, acordă atenție locului în care îți depozitezi anvelopele. Chiar și fără utilizare, anvelopele îmbătrânesc și păstrarea lor în anumite locuri poate grăbi procesul de îmbătrânire. Păstrează anvelopele depozitate într-o zonă bine ventilată, uscată și preferabil cu temperatură constantă (o încăpere izolată termic), departe de lumina soarelui și umezeală, astfel încât compusul din cauciuc să rămână în stare bună. Evită stivuirea anvelopelor unele peste altele pentru perioade lungi de timp și asigură-te că acestea sunt depozitate departe de substanțe chimice și obiecte ascuțite. Dacă nu ai un loc adecvat pentru păstrarea acestora, poți apela la un hotel de anvelope.
Produse pentru îngrijirea anvelopelor
Strălucirea anvelopei nu numai că adaugă un efect lucios peretelui lateral, dar menține și cauciucul suplu și încetinește efectul dăunător al razelor UV care provoacă crăpături și defecțiuni premature. Înainte de a aplica un produs de etanșare pentru anvelope, verifică compatibilitatea acestuia cu recomandările producătorului anvelopelor. În cazul aplicării unor substanțe chimice greșite pe anvelope, acestea pot provoca fisuri pe pereții laterali. Este întotdeauna mai bine să contactezi producătorul de anvelope și să-l întrebi ce produse ar recomanda pentru protecția suplimentară a acestora.
Dacă ai nevoie de cauciucuri noi pentru mașina ta sau ai nevoie de servicii de vulcanizare, echilibrare, schimb anvelope și nu numai, fă-ți o programare la noi în service.
Tu cum ai grijă de anvelopele tale? Împărtășește experiența ta cu noi în comentariile de mai jos …